reklama

Open Oravská priehrada 2011

Uplynulý víkend sa konal v oravskom meste Námestovo otvorený šachový turnaj s výbornou organizáciou a pomerne slušnou účasťou. Účastníci z celého Slovenska neprišli síce vychutnávať krásy oravskej prírody, ale s vervou sa pustili do šachového zápolenia v siedmich kolách, ktoré sa uskutočnili v priebehu troch dní. Turnaj sa začínal v piatok popoludní a končil v nedeľu večer. Cezpoľní mali k dispozícii pomerne lacné ubytovanie a stravu v hoteli Studnička v tesnej blízkosti Oravskej priehrady neďaleko Slanického ostrova. V tom istom hoteli prebiehali na 33 šachovniciach aj samotné majstrovstvá.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Účastníkov turnaja bolo v konečnom počte 67. Hralo sa tzv. zrýchleným švajčiarskym systémom na 7 kôl. Rozdielom oproti bežnému švajčiarskemu systému je to, že hornej polovici tabuľky sú pridelné spočiatku 2 body a dolná polovica má 0. Po odohratí dvoch kôl sa bonusové body odoberú, listina sa zrovnoprávni a ďalej sa hrá klasický "švajčiar". Malý rozdiel je potom ešte vo vyhodnotení, kedy hneď za počtom bodov nerozhoduje stredný Buchholz, ale najskôr počet víťazstiev a až potom tento ukazovateľ.

Ale po poriadku. Majstrovstvá Oravy jednotlivcov v praktickom šachu sa hrali v dostatočnom timingu, aby mohli byť zarátavané do FIDE ELO hodnotenia hráčov. Podmienkou bolo, že najvyššie aktuálne ELO účastníka turnaja, prerátané k 1.9.2011, mohlo byť 2199. Silnejší hráči pozvaní neboli, nakoľko z kapacitných dôvodov miestnosti by turnaj nemohol byť pre väčšiu účasť ani uskutočnený. Nasadená jednotka - hráč TJ Slavia Košice - mal na začiatku turnaja 2175 ELO bodov, koniec tabuľky uzatvárali nováčikovia bez rankingu. Ja som bol nasadený konkrétne na 58. mieste, nakoľko zatiaľ nemám FIDE rating, ale len národný a účastníci bez FIDE hodnotenia boli v tabuľke umiestnení až za ostatnými. Času na rozmýšľanie bolo nadostač, veď každá partia sa hrala na hodinu čistého času pre každú stranu plus prídavok 30 sekúnd na každý ťah; teoreticky vzaté by mohla taká dlhá stoťahová partia trvať v podstate teda až 220 minút, ale v reále bolo každé zo 7 kôl ukončené cca do 2,5-3 hodín odohratím všetkých vylosovaných zápasov. Ak hráč nenastúpil do 15 minút od začatia kola, prehral partiu kontumačne, posledný z predošlého kola dostal zas pre nepárny počet účastníkov voľný los a získaval bonusový bod bez boja. V piatok sa konal jeden zápas, v sobotu a v nedeľu po tri zápasy. Losovanie zabezpečoval program Swiss-Manager. Toľko k organizačným pravidlám. Na celý priebeh dohliadal kvalifikovaný rozhodca Jozef Lakatoš, ktorému asistoval mladý Matej Vyparina. Po ukončení každého kola boli tlačené priebežné výsledky a tiež losovanie ďalšieho kola, aby každý vedel, na ktorej šachovnici bude hrať a s ktorým súperom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z nášho klubu MŠK Trstená sa zúčastnili len traja hráči, troch kolegov z neďalekej poľskej Jablonky sme dotiahli na turnaj ale tiež na zbieranie medzinárodných skúseností. 8 hráčov bolo z Bratislavy, 8 zo Žiliny, viacerí z Kysúc a z východu, zastúpenie mal ešte Liptov, Turiec a Orava. Mne osobne určil v prvom kole lós približne rovnocenného hráča z ŠK Lokomotíva Caissa Bratislava, s ktorým som v obľúbenej francúzskej obrane zohral za čierne poctivú remízu. V piatok som odchádzal teda spokojný s pol bodom domov, aby som do 20 km vzdialeného Námestova nastúpil v plnej sile na druhý deň.

V druhom kole v sobotné doobedie sa mi nezadarilo s pomerne silne hrajúcou dolnokubínčankou, kedy som s bielymi v 27.-tom ťahu spravil nepochopiteľnú chybu a partiu som pokazil v relatívne lepšej pozícii, čo ma stálo ďalších 35 ťahov trápenia, až som bol nútený vzdať. Pozíciu pred mojim chybným ťahom prinášam v šachovom diagrame a dodávam, že program Deep Rybka ju hodnotí v prospech bieleho až +0,7, čo je už pomerne značná pozičná výhoda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po ťahu 27. Da6? súperka zahrala jednoducho 27... Sxc1 a nasledovalo by *28. Vxc1 Vxf3! 29. gxf3 Dg5+ a po ústupe kráľa doberá čierna dáma bielu vežu, čím čierny získal celého strelca. Ja som síce hral *28. Dxc6 Sb2 29. Sxd5+ Kh8 30. Vd1, ale stratu figúry som už nerozchodil.

Tento zápas ma takmer psychicky zlomil, ale výdatný obed spravil svoje a vyrovnaný som nastúpil v treťom kole opäť s čiernymi v poobedných hodinách proti ďalšiemu hráčovi z bratislavského šachového klubu - ten spravil nepochopiteľnú chybu už v 6.-tom ťahu, padol do známej pasce v dámskom gambite a pri strate figúry kapituloval už v 24. ťahu. Tu je šachový zápis prvých ťahov tejto partie a znalci určite vedia, o akú pascu tu ide: 1. d4 d5 2. c4 e6 3. Jc3 Jf6 4. Sg5 Jbd7 5. cxd5 exd5 6. Jxd5? Jxd5! po tomto súper uvažoval a nevzal dámu, lebo strate tej svojej by nezabránil po 7. Sxd8 Sb4+ 8. Dd2 Sxd2+ 9. Kxd2 Kxd8 a čierny vedie o figúru tak či tak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo večernom štvrtom kole som dostal ako na potvoru známeho kolegu zo susedného Tvrdošína, ktorý ma pred zápasom najprv opil rožkom, lebo stále vyplakával ako prehral predošlú partiu po strašnej chybe. Po spustení šachových hodín nasadil precíznu výstavbu dámskeho gambitu, ktorú sme podľa teórie ťahali 12 ťahov. Ja som sa prvý dosť nezmyselne odklonil, zahral som dosť slabé pokračovanie a chybu som znásobil ďalším zaváhaním v ďalšom priebehu. Prišiel som o celú figúru a v 23. ťahu som vzdal v pozícii, kedy som sa prakticky už nemal ako brániť jeho prevahe. Suma sumárum som mal po odohratí štyroch kôl len 1,5 boda a myslel som už na nedeľnú kompenzáciu. Mojim cieľom bolo totiž chytiť aspoň polovicu bodov, teda 3,5 zo 7 možných.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V nedeľu som nastúpil zrána proti relatívne slabému hráčovi s čiernymi, opäť som zahral obľúbenú francúzsku obranu, ktorú tuším súper vôbec nehrával, lebo nad každým ťahom strávil cca 3-5 minút uvažovania. Už v 11.- ťahu spravil nepochopiteľnú chybu, ktorú som využil v materiálno-pozičnú prevahu a súper bol nútený v ťažkom deficite vzdať už v 23.-ťahu. 2,5 boda z 5 možných mi stačili v tú chvíľu k spokojnosti.

V šiestom kole som dostal na vyššej šachovnici opäť zložitú súperku z Čadce, ktorej otec Rastislav Briestenský štartoval aj na šachovej olympiáde v Číne. Nakoľko som opäť hral čiernymi, nemohol som určiť dosť dobre typ otvorenia po jej prekvapivom 1. f4. Ukázalo sa, že Birdovu hru má ďaleko lepšie teoreticky naštudovanú a v strate dvoch pešiakov som dotiahol svoje trápenie do 39. ťahu a vzdal som. Za úlohu som si dal toto otvorenie lepšie spoznať hrou s počítačom v domácej príprave.

Po štyroch relatívne krátkych zápasoch a dvoch trápeniach som sa s vervou a odhodlaním pustil do posledného kola s vierou, že získam celý bod. Lós mi určil na 23.-tej šachovnici súpera z tretej ligy, hrajúceho za ŠK Kriváň Liptovská Ondrášová. 54-ročný Jozef bol dosť deprimovaný z porážky v predošlom kole a tiež z kontumačnej prehry ešte z piatka, kedy ho rozhodca potrestal prehrou po zazvonení mobilu. Išlo však o hráča s ELO hodnotením o 200 vyšším ako mám ja, čo je zhruba o celú triedu silnejší hráč (kedysi pred ešte 15 rokmi sa v šachu udeľovali podľa ratingu výkonnostné triedy). Mal som biele figúry a posilnený možnosťou získať prvé miesto medzi hráčmi s ELO do 1700 som bol pripravený prijať len výhru. Psychika bola na mojej strane silnejšia, čo som využil od prvých ťahov v neúprosnom manévrovaní a získaval som postupne lepšiu pozíciu a priestorový tlak. Zmätený súper mi nestačil adekvátne odpovedať a v 59 - ťahovej partii zaslúžene kapituloval. Prezentáciu tejto mojej podarenej partie uvádzam v linku.

Na záver dodávam, že prvenstvo v turnaji si odniesol mladučký Lukáš Tropp z KDV Kežmarok, ktorý s 5,5 bodmi, 5 víťazstvami a najlepším stredným Buchholzom zaslúžene vyhral po sérii presvedčivých partií. Finančne ohodnotených bolo prvých 10 miest, potom tri najlepšie ženy, najlepší junior a senior a vecné ceny získali najlepší hráči s ratingom do 1500, 1700 a do 1900 ELO. Mne sa ušla s minimálnym odstupom 1 Buchholz bodu druhá priečka v hodnotení hráčov do 1700 ELO a šachovú knihu o dynamike a vedení partie získala miesto mňa mladučká žlinčanka, ktorá s rovnakým počtom bodov aj víťazstiev profitovala z vyššej sily svojich súperov.

Organizátorom a rozhodcom patrí veľká vďaka, že sme si takto mohli zmerať šachové sily v dobrej konkurencii a že usporiadlai hodnotný FIDE turnaj v príjemnej atmosfére. Šachu zdar !

Valerián Valášek

Valerián Valášek

Bloger 
  • Počet článkov:  171
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Lekár-rádiológ, 47 rokov. Býva a pracuje na Liptove. Záľuby: Fitness, šach, cestovanie. Zoznam autorových rubrík:  MedicínaPeniazeStravovanieŠachPočítač a softTovarNezmyslyToto nemá chybuSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu