reklama

Každý z nás je na tej istej lodi ...

Všetci sme súčasťou jedného veľkého spoločenského celku, ale zároveň každý je vrcholne svojbytná ľudská osoba s vlastnými názormi a cítením. V dnešnom informačnom veku sú ľudia prepojení viac ako kedykoľvek predtým, na druhej strane stojí prísna ochrana súkromia pred neželaným zverejňovaním osobných údajov. Článok venujem citlivej téme, ktorá sa týka veľmi blízko aj nás, blogerov, nakoľko verejne píšeme voľne o témach a ľuďoch okolo nás.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Už vyše jedne a pol roka zverejňujem elektronicky články na široku paletu tém, medzi nimi by som našiel aj také, ktoré sa dotýkajú mňa, mojej rodiny, ale aj iných osôb. Osobne som krvnej skupiny "Homo blogensis positiv" a otvorene komentujem udalosti zo svojho života. Čitateľ si môže urobiť svoj názor, vyvarovať sa chýb, ktoré som prekonal alebo sa poučiť z pozitív, ktoré sú overené časom a skúsenosťami. Už som písal napr. o tom, ako som sa stal účastníkom malej dopravnej nehody, ako som vyhral notebook ako som naletel podvodníkom , zverejnil som fotky z vlastnej svadby, napísal som článok pri príležitosti narodení mojej dcérky a pod.

To, čo sa páči mne, alebo v širšom povedané, nám, ľuďom blogujúcim, už ale nemusí byť príjemné iným osobám, hlavne pokiaľ sa ich týkajú nami napísané riadky. Niektorí blogeri zasahujú svojimi politickými glosami ďaleko do povedomia verejnosti, pričom si nekladú servítku pred ústa pri nahrávaní rozhovorov s významnými politikmi a inými ľuďmi - viď blog kolegu Karola Sudora. Zásadou je mať archivovaný záznam z takéhoto rozhovoru, aby Vás daný politik po prečítaní ostrých riadkov nemohol žalovať za klamné šírenie informácií (táto téma sa otvorene preberala napr. na blogerskom stretku na chate neďaleko Ružomberka pred vyše rokom).

Osobne mám tiež skúsenosť (a nepríjemnú) so zverejňovaním údajov o iných osobách. Asi pred rokom som napísal o jednom známom článok, ktorý si ani nekládol byť tak celkom o ňom, ale v článku som použil mnoho osobných údajov, na základe ktorých šlo známeho veľmi presne identifikovať. Po rozhorčených reakciách známeho som musel tento článok zmazať, dokonca sme skončili pri tom, že si odvtedy vykáme my aj naše ženy (!).

Iná, ako blogujúca skupina ľudí, si totiž nemusí želať žiadne zverejňovanie osobných informácií, silne sa bráni medializácii a nemusí to pritom znamenať, že sa snaží žiť len na svojom piesočku v úzkom kruhu rodiny a pracovných kontaktov. Zverejňovanie údajov je dnes ostro pretriasaná téma a ešte aj novotvorené zákony nie sú v tomto ohľade vôbec jednoznačne koncipované. Na jednej strane musia politici zverejňovať svoje finančné majetky pred verejnosťou, na druhej strane sa prísne bránime kontrole obsahu údajov mailových schrániek a SMS-iek čo i len bezpečnostnou službou. Verejná informovanosť sa intímne potýka s ochranou osobných údajov, v tejto oblasti nie je nikdy opatrnosti nazvyš.

Moja rada blogujúcim kolegom znie: Ak píšete o druhých osobách bez ich výslovného súhlasu so zverejňovanými údajmi, zmeňte (v snahe zachovať myšlienku témy) aspoň skutočné mená a názvy na fiktívne, nepravé mená a názvy. V takom prípade ostane aj vlk sýty aj ovca celá. Vy si prídete na zverejnenie dôležitého obsahu a anonymita dotyčného človeka ostane pritom zachovaná.

Teda KAŽDÝ Z NÁS JE NA TEJ ISTEJ LODI, ale nie každý má na tej lodi rovnaké postavenie a tobôž nie všetci máme rovnaké názory. V demokratickom štáte síce platí, že každý má právo na zverejnenie osobného názoru, ale nesmie to byť za cenu pošliapania súkromia alebo práv druhého človeka. Preto buďme veľmi opatrní v tom čo a ako píšeme. Ja napríklad som za svoje názory ešte nedostal cez hubu, ale zakaždým, keď stretnem onoho známeho, si pri trápnom vykaní uvedomím, že som mal byť vtedy ohľaduplnejší. Človek sa učí celý život.

Valerián Valášek

Valerián Valášek

Bloger 
  • Počet článkov:  171
  •  | 
  • Páči sa:  13x

Lekár-rádiológ, 47 rokov. Býva a pracuje na Liptove. Záľuby: Fitness, šach, cestovanie. Zoznam autorových rubrík:  MedicínaPeniazeStravovanieŠachPočítač a softTovarNezmyslyToto nemá chybuSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu